Första (och andra) dagen på mitt nya liv som plugghäst.

Igår var den alltså här. Dagen jag tyckt vart så långt fram och som rätt vad det var, var över mig. Jag lämnade mitt hem kl. 8,00 för att bege mig till Skara. En bilfärd som på sin höjd brukar ta en kvart. När jag hade kommit till Skärv ser jag att Madde (vikarie på mitt gamla jobb) hade ringt på mobilen så jag ringer upp henne. Hon ska börja Undersköterske programmet på komvux så vi bestämde att vi skulle träffas utanför skolan. Skönt för jag hitaar ju inte där. Vi ses om tio minuter säger jag. Då hade jag inte riktigt räknat med vägbygget på 49:an. det tog 25 min hemifrån och till Skara...det var änna nära att jag fick hjärtinfarkt på vägen. Dom ritade streck i mitten och dom gjorde extrasvängar man fick åka i och dom...

En vill ju inte gärna komma försent första dan men jag kom i tid och hittade rätt tack vare Madde.Sen kom det folk i parti och minut fram till kl 9 (samlingen var 8,30) men det kanske inte är så noga när det är Komvux enl. somliga.
Första dagen bestod av genomgång av lärare och lokaler. Fick en fin liten karta som kommer vara min närmsta vän i några veckor. Får ju gå in på nån toalett på skolan bara när jag ska kolla upp nåt. Vill ju inte se ut som en turist direkt.

På inregistreringen fick man ett login och ett användarnamn som man skulle ha till skolans datorer och ett annat namn och login på skaraborgsdistansen som dom hade som plattform. Sen fick jag mitt schema. 8 timmar matte och 4 timmar svenska på skoltid (i veckan alltså, jag ska inte döa mig direkt) och sen ska man läsa hemma minst dubbelt så många timmar. Sen var dagen slut för dom som önskade men man kunde även komma tillbaka kl 13 för genomgång av skaraborgsdistansens sida. Det behövde ju jag i a f .

Kl, 13 efter en gooood lunch intagenpå Olins med Madde så satt jag i datasalen för genomgång. Det viktigaste jag fick lära mig där var att ska man ha genomgång på en dator så kan det vara bra att inte lägga sin lapp med lösenord och sånt på i sin bil för då blir det liiite svårt att logga in. Va f-n det var ju första dan...kan ju inte tänka på allt.

När jag kom hem började jag oroa mig för hur jag skulle få tag på en Matematik 3000-bok som jag helst skulle ha till kl. 8,00 dagen därpå. Madde hittade inte sin gammla som jag skulle få låna. Ringde Lina som har sagt i några månader att jaaaa, jag har NÅN mattebok. När hon väl svarade 17,45 så var det inte rätt bok. Lite sent att åka till Ugglan och köpa + att jag skulle vara vid Vättlösa byggdegård vid 18 för bröllopskoll.

När kl nästan var 20 och jag messat alla jag kunde tänka mig ha en bok så ringer Jessica att hennes gamla bok finns i Ardala så det var bara att dra dit. Hela dagen hade gått i 300 knyck och när kvällen blev natt så knoppade jag gott kan jag säga.

I dag har jag haft min första mattelektion. Det gick bra när jag var där...då fattade jag till och med lite. Det är ju en väldigt komprimerad kurs för vi läser ju in den på bara halva terminen så det blir verkligen korvstoppning. Inte bra för mig som behöver att nån förklarar VÄLDIGT ingående varför och hur det blir som det blir. Det märkte jag när jag kom hem och försökte räkna lite. Jag kan räkna ut talet men jag kan inte förklara hur jag gjorde (och att det blir rätt det är ju för att jag tittar i facit och räknar tills det BLIR rätt. Kanske man inte får göra sen på nationella provet ;))

Den här dan har också gått i 300 knyck och jag behöver sova nu men jag får väl räkna några tal till när barna väl somnat. Uppdatering om mitt skolliv kommer när jag har fått tillbaka orken.

Kommentarer
Postat av: carina

Det går ju fint........

2008-08-19 @ 21:23:38
URL: http://[email protected]
Postat av: sussi

Det känns bäde förvirrande och kaos o början men vänta bara du kommer att få ordning på det.

2008-08-19 @ 21:41:13
URL: http://modhsarea.blogg.se/
Postat av: mamma

Om du skulle få några "håltimmar" så kanske det vore en bra idé å fylla ut dem med lite svenska med betoninig på...rättstavning! ;-)

Men engelska är du iaf en fena på...aj löööv jo!

2008-08-19 @ 22:28:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0