Ett sammandrag från Maloos bravader helgen v. 46

Min helg började fredag morgon kl. 08.00 med matte och resultat från det lilla provet på rätahelveteslijners faanskapsekvationer som gick bättre än förväntat. Jag blev med nöd och näppe godkänd. Hade ju räknat med IG så det var ju en klar förbättring. Tanken var ju att jag skulle höja mig i betyg snarare än sänka mig men jag har kommit på den geniala idén att gå matte B nästa termin. (då jag förhoppningsvis läser till syrra och på så vis slipper matte B ;-))
Gick raskt från matte till Engelska där jag dagen till ära hade...just det PROV. Kan de inte komma på nåt annat sätt som jag kan visa mina dolda talanger i de olika ämnena på?? Det råkar vara så att jag och prov...vi är inte riktigt på samma våglängd. Satt desutom och tänkte på att jag skulle dra till Göteborg så fort provet var över så koncentrationen var väl inte på topp. Vi började med hörförståelse där vi fick lyssna på en cd-skiva. (O)turligt nog blev det strömavbrott precis då så vi fick lyssna på allting en gång till (lucky me)

Jag skrev provet i en brinnande fart och sen stack jag där ifrån som om jag hade eld i baken...vilket jag uppenbarligen hade om man läser Nettans kommentar i förra inlägget. Men ni kan va lugna, jag är inte bränd av det här. (slut på lustigheterna nu, hjärnan är helt stekt...mooooaaahhaaha)

Nu började emellertid den verkliga helgen. Hämtade upp Karin vid 13,30 snåret för avfärd destination Göteborg. Tur vi har en kombi för det var en del ica-påsar och koffertar som skulle med. Det vi inte orkade dricka upp på deras bröllop skulle nämligen drickas upp nu.
Johan hämtade vi upp på vägen, direkt från jobbet och sedan blev första  (och enda) stoppet vid Bögens för intagande av "En grillad hälta hälta mä gurkmajjo" det är mumma det...och på denna sidan Göteborg fattar di ju va en talar om också. Där råkade vi på restan av vårat reslag också. De hade åkt lite tidigare för att hinna hämta evenemangsbiljetterna innan inchekning på hotell Opalen.

Väl incheckade och klara drog vi på badstassen och åkte ner på relaxen på hotellet. Sååå gött med lite bubbel både innanför och utanför västen. Cidern rann lätt...nu är det ju så att vi är ju lite te åren allihop som åkte...ja vi har ju fyllt 30 allihop faktiskt så efter ett lätt kvällsmål på Donkan så törnade vi in allihop (ja herregud...kl. hade säkert hunnit bli 22,30 eller nåt)

Gääääsp...äntligen morgon...hotellfrulle...mmmm, det är ju det som gör hela resan. Och som jag frossade...jag tog joggi och mussli, smörgås kaffe och juice, bacon, äggröra, prinskorvar och köttbullar och lite sillar mm....när jag tänker efter är det nog ingen skillnad från hemma för jag brukar äta det där...fast oftast på olika mornar och inte tillsammans.

Drog fram på stan och shoppade loss, det blev både det ena och andra "nödvändiga". Tog en Kilkenny på Dubliners och där får jag tacka min gode vän Karin för hjälpen med skummandet...jag hade suttit där än och blåst på skummet om det inte vart för dig. Sen bar det av mot hotellet för lite vila innan kvällens bravader. ( ni vet...åldern, sömn och det där) Ännu en grillad men denna gången med mos och räksallad avnjöts på vägen dit.
Hann ligga i 20 sekunder i min säng innan det knackade på dörren och en annan i vårat sällskap talade om att vi hade fått böter på våra bilar. Det var bara att knalla ner och kolla upp detta. Lite jobbigt att flytta bil efter bira och en halv Lennart som så påpassligt hade slunkit ner innan sänggåendet. Nu slapp vi detta som tur var. Hotellet tog hand om p-boten ty det var ändock de som hade vilselett oss i sin påvisan på p-platser. När vi sedan skulle erlägga avgift i automaten var den ur fuktion. Lasseman hade som tur var talets gåva och ringde vaktbolaget så vi fick behålla våra bilar på plats utan att betala.

Det var ju föga idé att vila efter det och med facit i hand var det tur för det var fasligt vad tid det tar att göra sig galapresentabel. Klar blev jag tillslut men då hade vi visst redan förfestat färdigt och det var dax att bege sig till Skandinavium för DANSDAX. Vilken kväll. Det började med välkomstchampange och mingel. Vid bordet fick vi njuta till Wallmans salonger på turné. De var det drag i det vill jag lova. Synd bara att vi satt lite i skymundan för utan tvekan var det vårt bord det var mest drag på. Middagen bestod av nån sorts laxmousse med räkor till förrätt, oxfilé med potatisprästostbakelse till varmrätt och lilla beskvin till kaffet.  Sedan rullade vi ner till dansgolvet där vi fick stuffa bort middagen bäst vi ville till tonerna av Arvingarna, Glennartz, Fernandoz och slutligen höjdpunkten...Magnus Carlssons återförening med Barbados.

Fernandoz spelar riktig skjuvaskåp-musik och är väl inte min grej direkt men när di som höjdpunkt spelade Ole Ivars "Nej så tjukk du har blitt" och upp på scenen får Bert Karlsson att spela tamburin, då stod aven jag och diggade för fullt.
Arvingarna var ju som alltid klockrena. Nu blev det lite sådär med buggandet med min del. Skulle ju göra mig till med lösnaglar och di var lite i vägen under dansens gång när di inte sprätte omkring överallt. Det ska bli min läxa...våga vägra lösnaglar. Det som värre var, var den outhärdliga smärta jag fick av att klämma in mina kajsa-anka fötter i askungeskor. Tur att det var krypavstånd hem till hotellet. Och det var verkligen inte spritens påvekan som gjorde det...snarare tvärt om.

Ja, det var sammantaget en förträfflig resa, från början till slut och den hoppas jag vi gör om nästa år. Då ska jag ha köpt mig mockasiner eller hoppas på att det blir inne att bugga med foppatofflor.

Till sist vill jag bara ge er ett tips...få aldrig för er att det går snabbare att åka över Trollhättan när ni ska hem från Göteborg....för det gööör det inte, inte ens om man är i Bäckebol innan hemgång. Så det så.

Kommentarer
Postat av: mamma

åka te Gbg å äta på donkan...ja det är ju det man längtar efter...NOT!..men killkenny... that´s my girl!

men berätta nu...vagga å gunga/kärlekens ögon??...sjöng han mina favvolåtar, ärkebögen?

2008-11-16 @ 22:45:48
Postat av: Kotteby

Nämen sedär. verkar som ni har haft fullt upp och kanontrevligt i goa Göteborg allesammans. En passus i det hela, kan jag nämna att jag faktiskt bor alldeles bredvid Hotel Opalen. Fick ni rabatt, eftersom hotellet är en arbetsplats just nu?



Och grattis till G på provet!

I love matte...



P.S.

Hälsa mor din - som varit och nosat i min blogg och lämnat ett trevligt meddelande. Och inte visste jag att ewww@ kom från din blogg. Kul att veta. Visst är det roligt med kommentarer. Man får ny styrka av kommentarer.



P.P.S.

Magnus i Barbados gick i en kompis klass i gymnasiet. Redan då visste vi vilken sida av häcken han gillade!



=)

2008-11-16 @ 23:49:57
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: mamma

HJÄLP!!...jag har flyttat, från att ha ankommit till alla bloggar från "Osby, skane lan" har jag helt plötsligt blivit flyttad till "Vinninga Vastra Gotaland"...är jag en illa sedd medborgare av Glomda byn...Glomda byns bad grand ol´lady..typ!

Ps. Det bor en "ture sventon" i vår favvobloggare...visste du det?..haha

2008-11-17 @ 09:31:32
Postat av: Nettan

Vilken härlig helg ni har haft...gött !!!...jaa...man behöver pausa ibland...

2008-11-17 @ 11:19:03
URL: http://nettanp.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Vaaaa???

Vad är det du säger?

Hoppade du av matten?

Ger du upp?



Lägg av nu. Hoppa upp på hästen igen.

På´t bara! Inte ge upp. Kämpa! Kämpa!





Nu skall jag berätta en liten historia.

Det var en gång, för länge länge sen en mattelärare som ville göra ett blindtest på sina elever.



Matteläraren kontaktade samhällsläraren och bad honom att göra ett praktiskt test om portokostnader beroende på vikt och vart den skulle.



Eleverna satte igång ivrigt under samhällslektionen och klippa och klistra paket, kuvert och annat. De vägde pakteten på en våg, räknade ut kostnader beroende på vart paketet skulle i världen.



Uppemot 90% av eleverna klarade detta galant utan problem.





Fyra veckor senare var det ett matteprov. En utav de matematiska frågorna på provet var en fråga om portokostnader beroende på vikt och vart den skulle i världen. Ja, fast i teorin, på papper.



Det visade sig senare att endast 35% av eleverna hade rätt på just den frågan. Trots att den var identiskt med samhällslektionen. Skillnaden var praktik och teori.





Här kommer matteläraren fram till det han länge misstänkt. De flesta människor är rädda för att matte, för att vi blivit "inlärda" att vara rädda för matte. Att mattefruktan smittar av sig.



Men bevisligen så kan vi matte, om vi tror att det inte är matte.





Så......

Nu måste du komma förbi din rädsla över matte.

Försöka se bortom själva siffran/bokstaven.

Se det praktiska i matte.



Tro mig. När poletten trillar förbi spärren, så kommer du tänka: "Men herrejösses, vad roligt det här är".





Så!

Upp på hästen igen, Maloo!

Det är en direkt order!

2008-11-17 @ 23:03:12
URL: http://www.kotteby.se
Postat av: Lindilej

Ja visst hade vi en underbar helg! Tack så mycket och jag hoppas oxå på en repris nästa år! Hoppas bara att min FAVORIT tar sitt förnuft och börjar där han hör hemma igen... Kram Linda

2008-11-18 @ 21:21:51
URL: http://lindilej.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0