Apotekarns

Mitt i mysiga Simrishamn ligger det en innergård med ett café som är som hämtat från Medelhavet. Det är Apotekarns. En semester på Österlen utan att åka dit det är ungefär som att bada utan vatten, fiska utan bete eller ro utan åror...alltså ingen mening med. Så en av de soligaste dagarna på våran resa drog vi till Simrishamn. Vi hade en väldans tur med att det var marknad i stan så barna klagade inte allt för vilt. Sambon och maken såg däremot inte prakten på innergården, de hängde utanför med pinade miner. Typiskt karlar. Hade de gått med in hade de nog blivit lite gladare för vad blir man inte av att se Olivträd som är två meter höga, fikon stora som tennisbollar och vajande palmer...här i kalla Sverige. I Apotekarns innergård är det däremot växtzon noll och stenläggnningen, inramningen av husen och närheten till havet gör att det är varmt långt inpå hösten. Hade det inte vart ett alltför stort projekt hade jag genast satt i gång att mura stenhus i en fyrkant, lägga sten på innergården och gräva mig ett hav intill. Då kunde jag också fått det så här...






Pelargoner hänger i vajrar på väggen. Görhäftigt, men lurt och vattna kan jag tänka mig.


  


Där ligger mitt lilla Olivträd allt i lä, men mängder med Oliver har jag i allafall.








Väldigt fina mosaikbord hade de till salu. Men som jag alltid tänker...hur svårt kan det va att göra själv ;-)







Bildbevis på att vi faktiskt va där...Carre i egen hög person.


Ja som sagt, åker ni till Simrishamn får ni inte missa detta. Nu blir det bädden för i morgon är det en stor dag. Det är den dagen vi ska åka för att om inte köpa, så åtminstone titta, på en platt-tv. Tjock-tv'n står numer på golvet med en bula i sidan efter ett lite missöde med en för hård dunk på baksidan, vårat sätt att få tv'n att starta sen ett år tillbaks.


Kommentarer
Postat av: mamma

Rasande grant, men eftersom trädgårdar inte är min strongaste sida så är det slutkommenterat med det.



Däremot "bada utan vatten,,,,,är det ingen mening med"



hm å hm å åter hm, var det inte vad jag alltid (för döva öron) sa till två yrväder i vårat badkar i Rönneberg? ;-)

2009-08-03 @ 18:56:51
Postat av: carina

Visst är det en fantastisk trädgård. kan tänka mig dig o carre smyga runt där.

Fin fina bilder!

2009-08-04 @ 18:28:31
URL: http://sinneskatten.blogspot,com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0