Mer sillrecept

Fick ett tips igår av en arbetskamrat om ett sillrecept med pelargon i. Som av en händelse råkar jag ha just den pelargonsorten i min stora samling. Receptet är hämtat från recept.nu och kreatör är journalisten/författaren/krönikören och pelargonfantasten Lasse Anrell:

Antal portioner: 4

Lag
0.5 0.5 dl ättiksprit, 12 %
1.5 1.5 dl vatten
2 2 dl socker
0.5 0.5 tsk krossad vitpeppar
2 2 tsk kryddpeppar
2 2 st lagerblad
5 5 st kryddnejlikor
2 2 msk grand marnier
pelargonblad

sill
1 1 st apelsin
1 1 st rödlök

Gör så här

1. Skär rödlök och apelsin i tunna skivor.

2. Varva silllen med löken och apelsinskivorna.

3. Blanda ihop lagen. Häll lagen över sillen, rödlöken och apelsinskivorna.

4. Strö över pelargonblad som du klipper av från en "Orange fiss".


Nu råkar jag då ha just Orange Fizz men apelsin och grand marnier lyser med sin frånvaro så det får bli en annan dag men prova det ska jag absolut göra. Och hur det gick att jobba midsommarafton/natten/dagen...Jo alldeles utmärkt. Faktiskt till och med riktigt trevligt. Kan nog till och med tänka mig att göra om det...

Tack i allafall Birgitta för recepttipset. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0