Bjud på en bit bröd

Mamma och Lina har önskat ett recept på ett väldigt lättbakat bröd, men eftersom jag oftast åker i riktning från Götene så har det inte blivit av att dom fått det. Förräns jag kom på att jag ju kan skriva det här. Så det gör jag nu.

50 g jäst
5 dl vatten, 37 grader
25 g matfett
2 tsk salt
2 msk sirap
1 burk kesella (gick bra med naturell yoggi märkte jag vid brist på kesella)
2 dl grahamsmjöl (+lite till att strö över)
ca. 13 dl vetemjöl

Smula jästen i en bunke. Häll över lite av vattnet och rör till jästen smält. Tillsätt resten av vattnet, mjukt matfett och resterande ingredienser. Arbeta degen väl. Låt jäsa övetäckt i 30 min. Stjälp upp degen på mjölat bakbord och kavla eller platta ut den i en smord långpanna 30X40 cm. Jag brukar hoppa över delen med "Stjälp upp degen på mjölat bakbord" och hälla den direkt i långpannan. Så sparar man lite klet och kladd på bordet ;) Strö över grahamsmjöl och skär rutor med vass kniv. (ca 24 st, eller mindre om man vill ha större) Låt jäsa övertäckt i
20 min. Grädda mitt i ugnen 225 grader i ca 15 min. Låt kallna på galler under bakduk.

Man kan också tillsätta traditionella brödkryddor som anis och fänkål men jag tycker dom är godast som dom är.

Tänk er detta till en god soppa så här på höstkanten. Mumma det. Nu ska jag på ungdomsavslutning med Alfreds fotboll. Får nog ta mig en förebyggande huvudvärkstablett.


Kommentarer
Postat av: helena

tackar, tackar... ska testa detta.... ( har du testat att bara jäsa det 1 gång?)

2009-10-26 @ 10:34:41
Postat av: Maloo

Nej, det har jag inte provat. Kan väl inte skryta med att jag bakar det jätteofta för brödbak är inte min starka sida men om jag ska baka bröd så blir det detta. Men det får jag väl prova nästa gång. Men då kanske man ska hälla upp det i långpannan och låta det jäsa där för det pyser ur en del luft när man stjälper upp det.

2009-10-26 @ 18:13:53
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: helena

Jag tycker att det är en hel delbröd som blir precis lika bra med bara en jäsning, ska testa och hälla det i långpannan direkt :)

2009-10-26 @ 18:27:59
Postat av: Frida

De lät inte dumt!

2009-10-27 @ 21:10:20
Postat av: Sofia Thor

Guuud vilket gott bröd!!

Och tacksamt enkelt!!!

Tror att jag ska prova variant med oliv bitar i och en med soltorkad tomat. Tror det matchar flingsaltet bra.

2009-10-31 @ 14:11:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0