Ojämn arbetsfördelning

När jag och Steffo träffades för tio år sedan tyckte jag att hans mamma gjort ett väldigt bra jobb när hon uppfostrade honom. Han var ordningsam och hade ett välstädat hem, nogrann med att plocka undan och inte rädd för att arbeta.
Jag däremot var och är en obotlig slarver. HATAR att städa. Men det är ju tyvärr ett nödvändigt ont och när man nu har två barn också som verkar ha som jobb att dra fram leksaker och dra in grus och sand på golvena så är det ju tvunget att dra fram snabeldraken då och då.

Tyvärr verkar det ha hänt nåt med Steffo i den vevan vi flyttade in i vårat hus (6½ år sen). Han byggde ju huset själv med hjälp av sin far och bror och hjälpsamma vänner så han kanske tycker han har dratt sitt strå till stacken med huset.
Tyvärr, igen, så hjälper det ju inte om jag så skulle städa huset varje dag i ett års tid och sen hålla upp i sex år bara för att jag har gjort så mycket redan. Tvätt och städ är ju nåt dagligen återkommande.

Våra toaletter kan jag ärligt säga att han inte städat en enda gång sen vi flyttade in (men det har jag, jag lovar), dammsugaren, (som för övrigt alltid står framme så att det kanske kan bli en betingad reflex så småning om att använda den) har han kanske använt vid jul och nån födelsedag. Tvätt kanske han slänger in nån gång när han har jobbarkläder han måste tvätta eller när jag på pin kiv tvättat allt utom hans kallingar.

Men jag klipper ju gräset.....en gång i veckan några månader om året ja
Men jag tar ju hand om veden....också några veckor om året
Vedskjulet måste bli klart...ja, det anser jag vara ditt fritidsintresse..jag har också massor med saker jag vill göra i trädgården som jag anser måste göras lika mycket som att vedskjulet ska bli klart men jag hinner aldrig ens börja för jag måste laga mat, diska och plocka i ordning innan jag går ut och när jag väl kommer ut så är det läggdags för barnen och då måste jag gå in igen och när dom väl somnat är det mörkt, kallt och jag är trött.

För några helger sen var bägge barnen på kalas och jag fågade Käre sambon om vi inte kunde gå röda spåret ihop. Det är ett skogsspår med många backar, inte barnvänligt. Neej...det finns ju tusen saker jag måste göra här hemma sa han.
Ja, men jag brukar tänka...vad KAN jag göra när barnen är med och vad kan jag INTE göra när barnen är med, sa jag.
Det har du rätt i sa Steffo....och så hittade han genast den uppgiften som är svårast att göra när barnen är med...



...men jag gjorde det inte lätt för honom det kan jag lova.

Kommentarer
Postat av: Nettan

Heja Maloo !!! de ska tuktas...

2008-05-16 @ 17:06:18
URL: http://nettanp.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha...DET har du iaf lärt dig från din mor...(om hon nu inte lyckades förmedla nåt av den städmani hon har....NOT!)

2008-05-16 @ 18:06:19
Postat av: Han har det inte lätt han!

Stackars Stefan..........

2008-05-17 @ 09:21:48
Postat av: Jessie

Jag säger som Soffans mormor... Inte ska Ivan behöva ta bort tallriken efter sig, han som jobbar så hårt... :) Detsamma borde väl gälla Steffo...

2008-05-17 @ 16:16:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0