Man får ta vara på dagarna

Fördelen med att jobba är att man är ledig ibland. Denna lediga måndag har tillbringats i trädgården. Jag har en liten kryddrundel där det ska växa olika kryddor i "kvartar". I söder-kvarten växer det smultron, i öster-kvarten oregano och temynta, i norr-kvarten citronmeliss och timjan och i väster-kvarten gräslök och fransk dragon. Runt hela härligheten har jag satt Isop blandat med Lavendel.

Det låter väldigt tjusigt va. Ja, nu är ju det inte alltid verkligheten sammanfaller med bilden man har i sitt huvud så denna dag har vigts åt att förverkliga bilden. Det betyder att jag har fått gräva upp Temynta från alla kvartar dit den spridit sig för att placera tillbaks den i österläge, Citronmelissen hittade jag efter envist letande under en Isop. Eller rättare sagt dess avkomma. Mamma Citromeliss hade gått till de sälla jaktmarkerna. Där träffade den antagligen på Herr Timjan. Har därför planterat i en nyköpt sådan. Isopen däremot förökar sig så till den milda grad att jag fått förpassa en generation till de där jaktmarkerna. Vill nån ha Isop så säg till, här kryllar det. En hel korg med ogräs har även dragits upp och då är det ingen stor kryddrundel vi talar om. Nu är det i allafall nästan som i min fantasibild. Klippte även ner isopen som en låg häck, typ gammaldags köksträdgård. Detta vore ju den ultimata drömmen och får man ett långt liv med hälsan i behåll så...

Min kryddrundel är ju i allafall en början och så fort andan faller på så tar jag min spade och utökar. Kanske redan nästa år.




Eftersom jag vägrar köpa isop (varför betala för nåt man kan få i mängder alldeles gratis) får jag pilla ner dom avynglade växterna allteftersom i kanten. Men garanterat till nästa år så går "häcken" hela vägen runt. Där det växer lite glesare, i vänster på bild, är det lavendel och den verkar inte växa lika fort och den vill jag heller inte klippa eftersom det är blomningen man vill åt så den får jag väl flytta till lämpligt ställe så småningom. Gräslöken blommar för fullt så den är väl oätlig lagom till midsommar men vad gör det. Jag ska ändå jobba.

I morgon drar vi iväg till Spiken och köper siken.

Kommentarer
Postat av: mamma

Jag tar gärna några tärningar av dendäringa is-open eftersom jag håller på att odla ihop till en alldeles egen mojito. än så länge har jag mynta i min örtagård rom i min garderob å tänkte inskaffa en soda-stream inom det snaraste så snart fattas det bara lime. skulle du råka ha nån stickling av det så mottages det tacksamt (helst innan midsommar).

2009-06-16 @ 20:01:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0