It's been a long, long time...

Men vem hinner med att blogga när man har ett sånt stressigt leverne. Tänkte att det var bäst att uppdatera så di få stackare som ändå kollar in här ibland inte tror att jag kola vippat. Men jag lever i allra högsta grad även om jag den senaste veckan fått ett par hjärnblödningar om dagen.

Det var ju på det viset att jag för tre veckor sedan började med anatomikuresn på AT-programmet. Det är en väldigt intensiv kurs med föräsningar, palpationskurs och gruppträffar vareviga dag. Lärarna talad om för oss att vi på de fem veckor som kursen är på, inte kommer hinna, äta sova eller skita. Och vad gör Malin då?? Jo som strutsarna. Och åker iväg på skidresa en hel vecka. Läraren talade om att jag inte kommer att klara kursen om jag inte är där....och det gör jag förmodligen inte heller MEN jag klarade av vår första deltenta. 

Över 80 muskler, deras ursprung och fästen (som oftast kan vara på ett X antal ställen), vilka rörelser dom gör, vad (nästan) alla ben i kroppen heter, knölar, utskott och skrovllor, leder och allt vad det är på latin, har jag försökt knöka in denna sista vecka. Jag hade som tur var lite pli på mig och läste nån timme om dan i Sälen. Även om det inte blev så strukturerad läsning så kände jag i allafall till några muskler och ben när jag kom hem igen (kände även av musklerna rätt väl efter en dag i backen). Men GUUUD vad jag har pluggat denna vecka. Vaknat kallsvettig på natten och haft namn som processus coronoideus, crista tubercoli majoris o.s.v i hjärnan och helt panik inför det praktiska provet som vi hade idag. När vi åkte tåget i morses var min hjärna helt blank och inte en enda muskel fäste nånstans. 

Provet gick till så att vi fick ta tre lappar, en med en muskel, en med ett ben och en med en led och så skulle vi visa på kompisen vart musklen satt, ursprung, fäste och vilken rörelse den gör. Vi sa både jag och Carre att bara vi inte får nån muskel på benen så kanske det går vägen. På min lapp stod det m.quadriceps femoris...det är inte EN benmuskel...det är fyra. Carre fick Hamstrings...det är tre...benmuskler. Då tänkte jag att det visst inte är meningen med att man ska ha nån tur i sitt jordeliv. MEN efter lite tänkade och lite höga funderingar på ditten och datten så satte vi våra muskler galant. GRATTIS TILL OSS!!

Tyvärr är ju inte kursen slut i och med detta utan vi har två veckor kvar. Redan på måndag har vi den riktiga salstentan och den är på än mer muskler som jag inte ens börjat läsa än eftersom jag koncentrerat mig på em vi skulle ha tills idag. Sen är det en del nerver och hur själva kroppen är uppbyygd i stort, celler brosk, hjärta och lungor m.m, så i helgen blir det ingen ro och ingen vila.

Men ikväll ska jag bara ta det lungt...och fira min och mors födelsedagar. GRATTIS MAMMA :)  
  

Kommentarer
Postat av: mamma

Tack älskade gumman..men det var ju faktiskt DIN födelsedag i fredags. Det plus att du är så otroligt duktig, flitig och ambitiös var den bästa present jag någonsin kunde fått (även om jag hört ryktas om en kvarglömd i golfen)...Du ska veta att jag är så STOLT över dig så den legendariska "stolta-ewa-minen" inte räcker till här ( så jag förstärker den med att göra en bakåtsaltomortal med kaffemugg i höger hand)...å jag är inte lika säker som du att du inte kommer klara salstentan, håller iaf alla tummar jag kan.

ILY

2010-02-14 @ 09:07:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0