Confused

Ja det är snabba ryck i min mattekurs vill jag lova. Idag har vi gått igenom några tal med bråk, tidszoner och dessa jäkla negativa tal som jag f.ö inte fattar nåt av. Det är väl bara att plugga på kan jag tänka för det är ju bara att se till att lära sig att  -6+(-6)= -12 (eller vad fasen det nu blir)
Alfred sju år hjälpte mig med ett sånt tal igår. Men gud hur visste du det sa jag...då flinade han lite spjuveraktigt och sa :   -Jag räknade på fingrarna. (fuskare där :)) Som om det hjälper mig att räkna på fingrarna. Har ju köpt mig en miniräknare för 70 riksdaler nu men den är ju så avancerad så jag knappt begriper den heller.

Nej nu får det bli nåt kul att tänka på istället och vad är då kuligare än ett smarrigt recept. Håll till godo men gör den inte för ofta för man äter till sista smulan är uppäten, det kan jag lova.


                                                      Havregrynstårta (El. negerbollstårta för dom som vill det)  10-13 min 200 grader

Tårtbotten :
200 g smör smältes , blanda i
6dl havregryn
2½ dl socker
1 msk kakao
och 2 msk vaniljsocker
Vispa 2 äggvitor till marängskum och vänd ner

Bred ut i långpanna ca: 30x40 cm. Grädda i mitten av ugnen.

Krämen:

50 g smör smältes
2 msk vetemjöl rörs i som en redning häll sen i
1 dl florsocker
2 msk kakao
1 dl mjölk
Koka upp på svag värme tills krämen tjocknat till, tag av från plattan och låt svalna lite, tillsätt sen
2 äggulor
1 tsk vaniljsocker


 Bred på krämen på tårtan. Om man vill kan man dela tårtbotten i två och smöra på krämen på ena halvan och lägga över den andra eller så brer man bara på över hela. Vilket man än gör så ska man avsluta med att bre på vispad grädde ,skivad banan och riven choklad. Kan tänka mig att även skivad kiwi är gott till. Tårtan blir rätt söt så det är gott med nåt som bryter av. 

Ät och njut nu så ska jag plugga lite matematik. (eller nåt) 



Kommentarer
Postat av: sussi

Den ska jag testa, Fredde älskar chokladbollar så detta måste ju bli det ultimata.

2008-08-21 @ 10:37:14
URL: http://modhsarea.blogg.ses

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0