Mätter...gråter

Har ätit söndagsmiddag på Kinnekullegården idag. Det var lika gött som vanligt. Vi var där i grevens tid för en del som kom efter oss sen fick inga bord. Det var Skinkstek med cidersås, lax med hummersås, potatis, gratäng, potatissallad, olika grönsallader, sillbord, varmrökt lax , romsås med räkor, paj, leverpastej, olika sorters sill, skinka och salami, brieost och mer därtill... ja ni ser. För en som inte kan välja så blev det lite av alltihop. Oj jag glömde ju nämna den underbara kantarellsoppan som var som samet i gomen   mmmmmmm  namnnamn.

Efter gourmetfrossandet låg jag raklång i soffan hemma och kollade på film. Familjen var utflugna för en stund. Jag kollade på När mörkret faller. Usch vad otäck den var. Man får följa tre människors liv och öden alla baserade på våld och hot. Det ena är mellan fru och man, han slår, hon förlåter...tills den dagen han går för långt.

Det andra är mellan en krogägare och några män som skjutit ner folk utanför hans krog. Han är huvudvittne och den ende som sett skytten på nära håll. Vilket pris är värt att betala för att få dom fällda...

Det tredje är hedersrelaterat. En familj vars äldsta dotter har frigjort sig för mycket enligt deras sätt att se det.  Hennes enda "brott" är att vara duktig och populär i skolan och att en kille, icke godkänd, intresserat sig för henne. Detta var den otäckaste skildringen. Hur i "ett svärord" fridens namn kan man tycka att ens familjs så kallade heder är mer värt än ens dotters liv. Varför skaffar dom sig barn om dom inte vill att dom ska lära sig att tänka och känna själva. Foga sig efter uråldriga traditioner, gifta sig med nån som är ett bra parti. Grrrrrrr, jag blir så......

Jag grät och skvala högt här hemma så Steffo undrade vad som hänt när han kom hem och jag satt som ett vrak i soffan. Tyvärr var filmen inspelad för ett tag sen men jag hade inte hunnit kolla på den förräns nu och SLUTET var inte med. Typiskt mig. Men det var nog tur för det var precis så man klarade detta.


Man behöver se såna här filmer ibland för att inse vad fruktansvärt bra man har det. Bor med en som JAG har valt. Som är snäll mot mig och som inte äger en resturang.

Kommentarer
Postat av: mamma

Som jag minns det så var det jag som valde steffo åt dig....fanns det inte en lite hardcorekille på buggkursen åxå?? ;-)

2008-08-10 @ 22:18:15
Postat av: Maloo

Han hade ett tufft yttre och ett mjukt inre men nu var det väl ändå så att det var Steffo som valde MIG...eller han var den som ringde först av dom ;-)

2008-08-10 @ 22:32:59
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: carina

Tänk ...vad skulle ni göra om ni inte hade era mammor.

Får ännu ett bevis på att vi behövs.

Du har tur du som har en mamma som valt åt dig...men hur bar hon sig åt?

2008-08-11 @ 07:10:43
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0