Nu är julen definitivt slut.

Det märkte jag idag när jag var på Elins Esplanad i Skövde. Dom hade nämligen semlor på Waynes Coffe. Lite väl tidigt, det tyckte till ooch med jag som är en semelälskare av rang. Alma hon trotsade kylan när vi var där och skulle prompt ha en glass till fikat. Efter 3-4 bett hackade hon tänder och var blå i ansiktet. Kanske lär henna att på sommarn-glass på vintern-nybakeoffad kanelbulle (eller semla med hetvägg om man kommit in i februari).

På Esplanden inhandlades det bl.a vårblommor nu när julen ska ut. Jag och Alma köpte Primulor (jag en gul och hon...en rosa) men Alfred han nöjde sig inte med mindre än en Venusfälla. Det är numer hans nya husdjur. Vi fick ju gå på flugjakt direkt när vi kom hem så han skulle kunna mata sin nya skyddsling. Några torra flygfä fann vi tillslut i em lampfot i allrummet. Han fick hjälpa fällan på traven genom att dra fingret i den så den slöt sig om de ack så näringsfattiga krypen. Men vänta bara till sommaren sa han till sin blomma, då ska du få stå vid vår järnspis och äta dig mätt och fet på flymyror (har ju invasion varje år så det vore ju tacknämligt om det funkade).

Nu är det väl tveksamt om den lilla köttätarväxten överlever så länge. Skötselråden förordade mycket vatten...hellre för blöt än för torr. Och jag fick ju slänga en stackars uttorkad kaktus alldeles nyss inne hos lillpojken. En KAKTUS. FÖRTORKAD.
Ja, ni förstår.

I morgon är det fredag. Sista fredagen på mitt jullov. Då är det bäst jag tar tag i luggandet som blivit en aning eftersatt i veckan. Barnen ska utportioneras på lämpliga ställen, järnspisen ska värma, kaffet ska smaka bra och jag ska få en hjärna av Einstein. Ser jag framemot.

Till sist lite värmande vinterbilder:


Så här gör flickorna när dom skottar snö...




...och så här gör pojkarna...



Solen värmer inte mycket så här års...




Tur det finns annat som värmer...








Kommentarer
Postat av: Anna G

Tjejer kan!! :) heja Alma!

2010-01-09 @ 17:04:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0