Nu händer det.

Vi har bott i detta hus i 8 år nu. Då fattar väl vem som helst att man kan bli lite trött på dessa gamla väggar och tak. För att inte tala om möbler som hängt med sen kriget. Men nu idag har vi kommit en liiiten bit på väg. Steffo hade köpt en säng precis när vi hade träffats. Vi träffades 1998 så den har ju hängt med ett bra tag och den var väldigt fin då när det begav sig. Det är en finsnickare i Lundsbrunn som gjort den och den är i oljad furu. Nu ser den mest ut som en gulnad fjällstugesäng och jag är sååå trött på den. Huvudgaveln är jättehög och det går även ut på sidorna så ska man titta på väckarklockan på sänngbordet får man sätta sig upp (det är därför jag skaffade en med projektion i taket).

Nu har jag efter mycket bearbetning lyckats få Steffo till att om han nu inte vill köpa en ny så åtminstone göra om den vi har. Så idag började projekt sängombyggnad. Fort, fort fick jag honom till plocka ur madrasserna i förevändning om att jag var tvungen att tvätta madrassomtagen. Sen kunde vi lika gärna skruva isär sänggaveln för att se hur vi skulle kunna bygga om den. Så just nu står det två madrasser mitt på golvet i sovrummet. Jag hoppas han inte står ut med det så länge utan rappar på med ombyggnationen. 

På sängen finns det även en fotgavel som inte är lika hög och den ska nu få agera huvudgavel. Vid fötterna kommer det inte vara nånting. Mer än sängmadrass då. En förhoppning om att slippa högen med kläder som annars lätt hamnar på fotgaveln. I morgon blir det färd till Coop för att handla virke till en ram som madrasserna ska läggas i. Sen blir det även vit färg till sänggaveln. Sängbord och byrå är vit så det är ju rätt lämpligt. Sen ska jag lite så där kvinnligt (så Steffo inte vet hur det gick till) se till att vi får med lite virke så vi kan göra två stegar (såg sådana på Skapande händer). Där kan ju kläderna få hamna. En vana är inte lätt att bryta så ii garderoben hamnar dom antagligen inte ;)

Jag är ju även Västgöte och en sådan är ju snål av sig så den öveblivna huvudgaveln får ju inte kastas. min första tanke var att göra en kökssoffa av den men nu har jag ju en fin sån som jag inte vill göra mig av med. Nog för att jag har ett stort kök men två kökssoffor behöver inte ens jag. Så nu har jag kommit på den briljanta idén att det givetvis ska bli en kombinerad dagbädd/säng till Alma. Hon har ju en liten utdragssäng fortfarande så detta kan ju bli en utmärkt anledning till att byta ut den. 

Som sagt...nu händer det.


Kommentarer
Postat av: Jessie

Köp mer vit färg, måla Almas säng & kom sedan hit med den... När ni ändå håller på menar ja :)

2010-01-10 @ 16:02:36
URL: http://jessiessimplelife.blogg.se/
Postat av: mamma

sMalin!

2010-01-10 @ 21:25:17
Postat av: Maloo

Jessie: Varsågod och kom hit och hjälp till.

Mamma: (s)var tyvärr många kg sen ;) Men nu så...nytt år, nya kg.

2010-01-10 @ 22:32:09
URL: http://malooskrypin.blogg.se/
Postat av: Frida skrin

Skamm så kreativa ni är! Skulle behöva lite av den varan oxå... här i värmegården står de stilli huvet. Ingen fantasi alls... men den kanske kommer med våren ;o) Hoppas ni mår bra allihop! Kram

2010-01-12 @ 13:52:48
Postat av: carina/sinneskatten

Så kreativ du är!

Jag kommer i vår och inspekterar.

2010-01-12 @ 19:42:19
URL: http://sinneskatten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0