Höst = Värmande soppa

Gjorde Gulaschsoppa till middag i kväll. Den är såå god och en riktig höstvärmare. Jag har fått den av Sussie på den gamla goda tiden när vi jobbade i hop och nu delar jag med den till er...

Gulaschsoppa 4 pers.

2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 röda paprikor
1/4 rotselleri
3 råa potatisar
200 g nötfärs
2 tsk paprikapulver
1½ tsk mejram
1½ tsk kummin
2 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
1 l vatten
2 kycklingbuljongtärningar

Skala och finhacka lökarna och vitlöken. Skär paprikan sellerin och potatisen i tärningar. Bryn köttfärsen tillsammans med löken, vitlöken, paprikorna, sellerin och potatisen. Krydda med paprikapulvret, mejramen och kumminen. Tillsätt tomatpuren och rör om. Häll sedan på de krossade tomaterna, vattnet och smula ner buljongtärningarna. Låt soppan koka 20-25 min. och smaka av med salt och peppar. En klick creme fraiche på toppen.

Jag är sisådär förtjust i selleri så jag brukar ta morötter i stället och några fler potater. Sen mäter jag kanske inte upp kryddorna så noga utan tar nog lite mer än vad det står, gärna lite chilipulver i också så blir det lite sting i. Jag verkar oförmögen att göra ett recept rakt av som det står på pappret utan jag tar lite sånt och lite sånt i så än så länge har denna soppa aldrig smakat likadant nångång jag har gjort den men den har VARJE gång varit gudomligt god och det måste ju vara grundreceptets förtjänst och därmed grundreceptets grundägare så tusen tack Sussie för denna Höstruskräddare i nöden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0